Ketika Cinta Bertasbih


•••(۞)••••السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله••••(۞)•••


Hai uallllssss...
Hampa pernah dengar tak lagu Ketika Cinta Bertasbih by Melly Goeslow ?
Yang tu lagu OST bagi cerita Ketika Cinta bertasbih tau.
Dan movie tu diadaptasi daripada novel Ketika Cinta Bertasbih.
Sapa tak kenal wehhh cerita dia. Rugii oo.

Islamik habisss
Macam macam buleh dapat dalam tu
Nak bercinta ka
Timba ilmu ka
Semua ada


Ok gais, aku just nak share pasal how a man holds to the principle of Islam.

Petikan cerita ni aku ambik daripada novel Ketika Cinta Bertasbih 1
Nak dipendekkan cerita, ada seorang pelakon perempuan ni, dia muslim yang dapat pendidikan Eropah, so she is used to ‘kissing’ others (Perancis style la konon gitu haa)
Budaya orang barat la katakan...
Then, perempuan ni minta tolong something dekat budak laki ni, Azzam namanya. 
Si Azzam ni study dekat Al-Azhar kau haaa.
So, sebagai special gift gitu la sebab tolong perempuan tu, dia nak kiss si Azzam tu.

Walaweh wehhh, lelaki mana nak lepas rezeki depan mata tu...
But,
Azzam ni lain beb.


(P/S : It is an Indonesian novel tau)





Si Azzam tu cakap cenni ja ...

"Setiap orang punya prinsip. Dan prinsip seseorang itu, biasanya berdasar pada apa yang diyakininya. Iya kan Mbak?"
Kata Azzam mengawali jawabannya.


"Iya." Kata Eliana sambil mengangukkan kepala. Saat itu ia sama sekali tidak memandang Azzam sebagai tukang masak, tapi memandang Azzam sebagai seorang mahasiswa yang
memiliki satu sikap dan pendirian.


"Saya juga memiliki prinsip. Prinsip hidup. Prinsip hidup saya itu dasarkan pada Islam. Sebab saya paling yakin dengan ajaran Islam. Di antara ajaran Islam yang saya yakini adalah ajaran tentang menjaga kesucian. Kesucian zahir dan batin. Kenapa dalam buku-buku fikh pelajaran pertama pasti tentang thaharah ? Tentang bersuci. Adalah agar pemeluk Islam senantiasa menjaga kesucian zahir dan batin. Di antara kesucian-kesucian yang dijaga oleh Islam adalah kesucian hubungan antara lelaki dan wanita. Islam sama sekali tidak membolehkan ada persentuhan intim antara lelaki dan wanita kecuali itu adalah suami isteri yang sah. Dan ciuman gaya Prancis itu bagi saya sudah termasuk kategori sentuhan sangat intim. Yang dalam Islam tidak boleh dilakukan kecuali oleh pasangan suami isteri. Ini demi menjaga kesucian. Kesucian kaum lelaki dan kaum wanita.

"Ketika saya mengatakan bahwa jika sampai saya melakukan ciuman itu dengan wanita yang tidak halal bagi saya, maka saya telah menodai kesucian saya sendiri dan menodai kesucian wanita itu. Dan itu bagi saya adalah suatu musibah yang luar biasa besarnya. Saya telah kehilangan kesucian bibir saya. Tidak hanya itu, saya juga kehilangan kesucian jiwa saya. Jiwa saya telah terkotori oleh dosa yang entah bagaimana mahu menghapusnya. Jika bibir ini kotor oleh gincu bisa dibersihkan dengan air atau yang lainnya. Tapi jika terkotori oleh bibir yang tidak halal, kotor yang tidak tampak bagaimana cara membersihkannya. Meskipun bisa beristighfar, meminta ampun kepada Allah tetap saja bibir ini pernah kotor, pernah ternoda, pernah melakukan dosa yang menjijikkan. Saya tidak mahu melakukan hal itu. Saya ingin menjaga kesucian diri saya seluruhnya. Saya ingin menghadiahkan kesucian ini kepada isteri saya kelak. Biar dialah yang menyentuhnya pertama kali. Biar dialah yang akan mewangikan jiwa dan raga ini dengan sentuhan-sentuhan yang mendatangkan pahala."


"Itulah prinsip yang saya yakini. Mungkin saya akan dikatakan pemuda kolot. Pemuda primitif. Pemuda kampungan. Pemuda tidak tahu perkembangan dan lain sebagainya."




Haaa ala ala gituh la dialognya ya mbak mbak bapak bapak
Ecelli kan.. Aku kan..
Aku 'culik' cerita ni dalam MUKA BUKU muahahahaha
Genius kot budak ni, macam mana la dia boleh pikir sampai macam tu. 
Aku ni tau tengok ja haha. 
So, Apakah prinsip anda wahai pemuda dan pemudi sekalian ???

Thankz coz sudi baca entry aku, Like larh kalau suka :3

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum..
Tinggalkan komen anda di sini :)
Terima kasih mengkritik :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...