Gadis Kampung vs Gadis Modern..

•••(۞)••••السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله••••(۞)•••
~>disebuah restoran mahal..

seorang gadis bertudung makan seorang diri...
tiba-tiba datang sekumpulan remaja duduk di meja sebelah..

... seorang gadis dari kumpulan itu berkata :
"gadis kampung mana pulak datang restoran mahal cmne pastu makan guna tangan pulak tu...ne mesti tak reti nak pakai sudu dan garfu kan.."

seorang anak muda pulak menyampuk:
"ish...muka cantik..tapi makan sampai licin pinggan..malu doh kalau aku jadi bf dia..kalau awek aku makan x sampai separuh pinggan..diet katakan..nak jaga badan...."

seorang lagi berkata :
"eww..tengok tu...sampai menjilat jari dowh..geli aku...pengotor rupanya awek ne..."..

kemudian datang seorang lelaki yang xdikenali ke arah kumpulan remaja tu...
lelaki tu berkata:
"gadis bertudung itu makan guna tangan kerana ikut sunnah rasulullah..bukan kerana dia gadis kampung...gadis bertudung itu makan sampai licin kerana dia tak ikut nafsu untuk membazir .bukan kerana dia xtau malu...dan gadis bertudung itu makan sampai menjilat jari kerana ikut sunnah rasulullah..bukan kerana dia pengotor"

P/S : Sedihnya bila sunnah Nabi smakin dlupakan.. :'(

Thankz coz sudi baca entry aku, Like larh kalau suka :3

Wahai Muslimah..

•••(۞)••••السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله••••(۞)•••




Wahai muslimah,

Pernahkah kau mempunyai perasaan terhadap seseorang,
rasa rindu kepada seseorang..

Pernahkah kau terfikir kenapakah perasaan begitu hadir dalam diri kita,

Sedangkan Allah melarang kita bercinta..

Usahlah kau memikirkannya wahai muslimahku sayang,

kerana perasaan CINTA itu ialah FITRAH manusia.
CINTA hadir tanpa diundang oleh diri kita.

Ia adalah ujian dari Allah..

Allah ingin menguji iman kita..
Kuat ataupun tidak..


Sememangnya seronok ketika bercinta..

Tetapi..
ia akan membuatkan kau menderita..
Percayalah wahai muslimahku sayang..

Aku sedar,

diriku juga tidak sempurna..
Aku juga mengingatkan diri ku ini..
Aku ingin kita semua.
menjadi perhiasan yang terbaik di dunia ini..
Dan menjadi bidadari di syurga yang hakiki..
InsyaAllah...

Oleh itu, kita sebagai muslimah, kita mestilah menjaga diri kita daripada menjadi mangsa kepada lelaki yang tidak berhati perut di luar sana.

JAnganlah kau memakai pakaian yang menjolok mata..
Janganlah membiarkan lelaki ajnabi melihat sedikit pun auratmu..
Longgarkanlah pakaianmu wahai muslimahku..

Jadilah seperti pohon semalu,

Pabila ada yang menyentuhnya,
Ia tertutup malu..

Oleh itu, kita sebagai wanita di dunia ini,

haruslah mempunyai sifat malu itu..
Jangan biarkan diri kita disentuh oleh ajnabi.

Oleh itu,

Kita mestilah mengawal diri kita jika kita jatuh cinta.
Ingatlah CINTA kerana Allah..
Janganlah kita terlalu mengikut nafsu.


Wahai muslimah risau, jika jodohmu tidak sampai..
mungkin ada hikmah di atas kelewatan itu..


Berdoalah banyak-banyak..

Solehahkan lah diri kita..

Mudah-mudahan kita akan mendapat pasangan yang soleh juga..

InsyaAllah..


Thankz coz sudi baca entry aku, Like larh kalau suka :3

Aku Berubah Juga Akhirnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
•••(۞)••••السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله••••(۞)•••


Hari ni aku ada la blogwalking ke sebuah blog hasil tangan sahabat aku.
Aku terbaca satu coretan ni, aku terasa hati juga la sebab sebelum ni perangai aku sebiji macam yang diceritakan tu. Tapi disebabkan cerita blog seorang sahabat yang menceritakan kisah seorang wanita tu dan atas saranan dan nasihat sahabat akrab dan juga mak dan abah, aku nak berubah. Cerita kat bawah ni memang sejibik macam perangai aku dulu. Aku tak nafikan, saling tak tumpah macam tu. Aku just copy paste je ni...Aku ubah nama aku dan nama member aku je... Tu pun nama samaran member aku dan mak ngan abah aku je. Bacalah....



Dulu,
aku selalu buat jahat..
Selalu tinggalkan solat,
tak dengar cakap mak..
Selalu tak buat kerja sekolah yang cikgu bagi.
tak dengar cakap cikgu..
dan selalu digelar BUDAK DEGIL..


Ya,
Aku akui itu,
aku memang pon DEGIL..
tapi tak semestinya aku takde perasaan,
tak ingin berubah..





Ada satu hari tu, adalah seorang hamba Allah ni, hehehe abah aku daaa. Dia cakap kat aku, hang ni Ana, bilalah hang ni nak berubah. Hang ni degil sangat, tolonglah ubah perangai hang ni. Aku pun cakaplah kat abah aku, insyaallah adik akan ubah diri adik ni. 


Aku akan buktikan yang aku akan menjadi budak baik satu hari nanti..
baik pada masyarakat dn menjadi yang terbaik di sisi Allah..

Ada pulak sorang hamba Allah ni,
sahabat aku daaa,
dia kata kat aku, 'Bole ke kau berubah?? dengan hati kau yang keras macam batu"
huh.. aku akan buktikan..

kawan, sepatutnya kau beri aku dorongan, bukan melemahkan lagi semangat aku.. huh..





Nama saya Suhana ataupun korang boleh panggil aku Ana. Aku teringat waktu pertama kali aku berjumpa dengan seorang sahabatku yang bernama Arif.

Dia bagaikan malaikat bagiku, dia seorang yang sangat baik. Dia sering menasihatiku agar bersolat, mentaati ibu bapa dan guru. Apa yang aku buat akan ditegurnya jika salah. Dia mengajar aku erti kehidupan yang sebenar.


Kini, aku terlalu menginginkan perubahan kerana, aku merasakan hatiku begitu tenang bila solat, aku juga merasakan jiwaku yang kosong kini terisi dengan kebaikan, dan kalam indah Allah..






Aku kuatkan tekad untuk ubah diri aku. Untuk menjadi yang lebih baik. Aku minta bantuan Arif. Dia banyak mengajar aku tentang islam. Sekarang ni aku dapat merasakan indahnya islam. Mak dan abah aku juga kagum dengan perubahanku ini.

Bila pandang muka Arif, hatiku berasa tenang sekali, dan sering ingat pada Allah. Betul kata orang, sahabat yang baik, apabila kita lihat wajahnya, kita akan mengingati allah..





Aku juga tidak lagi melawan cakap mak dan abah. Di sekolah juga aku berusaha untuk menjadi yang lebih baik dan menyiapkan semua kerja yang cikgu bagi. Aku juga mempunyai semakin ramai kawan. Mungkin mereka senang dengan perubahanku.


Alhamdulillah, kini aku dapat menjadi lebih baik di sisi masyarakat dan di sisi Allah..

Aku juga bersyukur dikurniakan sahabat seperti Arif yang sanggup membimbing aku ke jalan yang benar.

Dia selalu berkata kepada orang yang suka cakap aku DEGIL, katanya, kalau kita tahu perangai dia buruk, kita patut bimbing dia, bukannya mengutuk dia. Ha ni ayat dia yang paling aku suka hahahaha... Kawan yang baik.


Aku bersyukur kerana aku sempat berubah sebelum ajal menjemputku.. 

Ya Allah, kau kuatkanlah aku untuk aku istiqamah dalam setiap ibadah ku kepada Mu..
Dan berilah aku kesabaran dalam setiap dugaan hidup di dunia ini.. Amin.. 


Alhamdulillah.. aku berubah juga akhirnya... :)
Sekarang aku happy dengan hidup aku dan perubahan aku. Aku pun dah ramai kawan dah sekarang ni.
Happy sekarang tersangat lah happy.


Thankz coz sudi baca entry aku, Like larh kalau suka :3

Boifren yang Nakal tapi beragama....

•••(۞)••••السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله••••(۞)•••
Apo kabo? Sihat tak arini? Alhamdulillah sihat walafiat.... Arini nak story about Boifren yang beragama. Actually ak jumpa entry ni dalam laman group FB ... Best rasanya cerita ni.. Tu yang aku nak kongsi dengan korang-korang tuh... Ce bace ce bace...
bf : syg... npe syg ni seksi sgt... tudung pon xpkai... bju pon muat2 bdn jer...

gf : ala abg.. xkan abg xske syg seksi kot... sume ni utk abg la...kan cantik ni..

bf : tp xkan klau lpas kwen pon syg nk pkai camni gak... abg mngaku, dlu mmg abg ske syg sbb syg pndai brgaya, seksi.. sume kwn2 cmburu sbb abg dpt syg... tp skrg abg xmola syg xttup aurat... abg nk istri yg mnjaga maruahnya

gf : ala abg, xpela nnt lpas kwen syg jnji syg pkai tudung mcm yg abg nak... syg akn ttup aurat ek...

bf : abg xmola syg ttup aurat sbb abg bkn sbb niat syg sndiri... klau mcm tu, xde gne la syg ttup aurat nnt.... syg mst ikhlas ttup aurat krn Allah bkn kerana abg... abg minta maaf la syg, tp abg rse kt kne ptus... abg dah wat kptusan...

gf : smpai ati abg wat camni kat syg... syg sggup wat pe sj utk abg tp ni yg abg blas...

bf : maafkn abg (smbil brlalu prgi)...

stlh kjdian itu bf xprnah mghubungin gf lg... gf rse bgitu mnyesal...
stlh bbrp bln~~~~~

gf : (mmbuka msg yg bru dtrimanya) "syg, esk abg akn bw rmbongan mminang".. (gf trkjut lalu menangis tresak2 & rse xprcaya dgn msg yg bru dtrimanya lalu dia pon trus menelefon bfnya)

bf : "syg, dlu abg tggalkn syg sbb syg nk ttup aurat sbb abg... abg xnak syg brdosa sbb tu abg tggalkn syg... tp lpas abg tggalkn syg, syg ttap pkai tudg & ttup aurat kan... itu sume sbb syg sndiri yg brniat nk ttup aurat & bkn sbb abg... slme ni abg slalu prhatikan syg, abg tggu ms yg ssuai utk abg jdkan syg prmaisuri abg"... "i ♥ u syg, syg sudi x kwen ngan abg?"

gf : (smbil menangis)... syg sudi abg... trime ksih abg sbb sudi trime syg....
 P/S : Alangkah indahnya dunia kalau semua lelaki kat dunia ni bersifat seperti si bf di atas ni.. Aman je dunia. Ramai masuk syurga. Tak la tercemar dengan permandangan yang tercemar dengan orang yang tak berakhlak dan tak bermoral. Hope macam tu la. Amin... ( Actually aku tak tahu nak letak tajuk apa kat ats tu. Sebab tu rasa cam nak masuk tapi tak masuk ja tajuk tu. Confuse confuse. Cadangan please.. ) Erm..

Thankz coz sudi baca entry aku, Like larh kalau suka :3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...